BlogFeaturesتروكولر حيساعدك تتحكم في مكالماتك بشكل كامل و تعمل بلوك للأرقام المزعجة​

تروكولر حيساعدك تتحكم في مكالماتك بشكل كامل و تعمل بلوك للأرقام المزعجة​

Lindsey LaMont

Mar 17, 20153 min readEdited on Feb 26, 2016

تروكولر بيخلي دليل الهاتف أذكي و مفيد أكتر من الأول. إحنا هدفنا الرئيسي إننا نخليك تتحكم بشكل كامل في المعلومات المرتبطة برقم تليفونك اللي ممكن توصل للناس. السبب في ده إن رقم تليفونك بيعتبر شيء شخصي جداً و بيرتبط بيك في كل مكان تروحه لسنين طويلة. كل ده بيخليك عُرضة لإستقبال مكالمات من ناس مالكش …

تروكولر بيخلي دليل الهاتف أذكي و مفيد أكتر من الأول. إحنا هدفنا الرئيسي إننا نخليك تتحكم بشكل كامل في المعلومات المرتبطة برقم تليفونك اللي ممكن توصل للناس. السبب في ده إن رقم تليفونك بيعتبر شيء شخصي جداً و بيرتبط بيك في كل مكان تروحه لسنين طويلة. كل ده بيخليك عُرضة لإستقبال مكالمات من ناس مالكش علاقة بيهم. عشان كده جه الوقت اللي تتحكم فيه في رقم تليفونك و تختار الناس اللي ممكن تتواصل معاك.

العالم ممكن يبقي مكان غامض مليان خطوط تليفون ملهاش صاحب؛ ناس عايزة تستغلك و تبيعلك أي حاجة أو ناس إنت مش عايز تتكلم معاها. تروكولر هيساعدك تتخلص من كل دول بطرق كتيرة زي إنك تبلغ عن الأرقام دي أو تتعرف علي أرقام محتاجها و كمان تعمل بلوك للمكالمات زي مثلاً المكالمات اللي الغرض منها التحرش. إحنا في تروكولر هنساعدك في كل المواقف دي. في السطور الجاية هنوريك إزاي ممكن تخلي تروكولر خط الدفاع الأول فى حماية خصوصية تليفونك

 

IMAGE DESCRIPTION

 

مجتمعنا فى تروكولر فيه أكتر من 100 مليون مُستخدم كلهم هدفهم وضع حد لمكالمات التسويق والتحرش. البلوك فى تروكولر عنده القدرة على تنبيهك للأرقام الغير مرغوب فيها دى فى لحظة وصول المكالمة. لوفيه رقم تم التبليغ عنه من عدد معين من المستخدمين هيتحط فى لستة الأرقام الغير مرغوب فيها علشان يتم تنبيهك لحظة ما يكلمك. تروكولركمان بيديك القدرة إنك تعمل قائمة للأرقام الغير مرغوب فيها اللي بتتصل بيك وهيتعملها بلوك اول ما تكلمك.  وتقدر تعرف كمان كام مستخدم عمل بلوك لنفس الرقم حول العالم.

 

IMAGE DESCRIPTION

 

الأرقام المتسجلة عندك هتفضل خاصة لو إنت إخترت ده إلا اذا كان فى مستخدم تانى مِسجل نفس الأرقام و إختار انها تتحط فى قاعدة البيانات. بالنسة لرقمك تروكولر بيديك 3  إختيارات الخصوصية علشان تحميه

إنك تخليه متاح لكل مستخدمين تروكولر

إنك تخلى أصدقاءك فقط او الناس اللى فى بينك وبينهم صداقات مُشتركة يشوفو

إن أى شخص عايز رقمك يبعتلك طلب ومش هيشوف رقمك غير لما توافق على الطلب ده بعد ما تعرف مين الشخص ده

 

IMAGE DESCRIPTION

 

الأرقام اللى على تروكولر مش بيتم الإعلان عنها، يعنى علشان تعمل بحث لازم يبقى عن طريق الإسم. يعنى ما ينفعش حد يجيب رقمك إلاإذا كان عارف إسمك. و بعد ما يدور لازم يتم إستاذنك عن طريق تروكولر وإنت توافق على الطلب..

علشان نخلى البيانات اللى عندنا موثوق فيها بنتيح ليك الفرصة انك تربط حسابك على تروكولر بمواقع التواصل الاجتماعى وده بيديك علامة تتحط جنب إسمك بتقول إن تم التأكد من شخصيتك. الناس اللى هتتصل بيك والعلامة دى جنب إسمهم تقدر تتاكد من شخصياتهم وإنت مطمن.

 

IMAGE DESCRIPTION

 

لو غيرت رقمك تروكولر هيحدث البيانات عند صحابك اللى انت مختارهم علشان يعرفوا ان إنت اللى بتتصل بيهم بدل ما حد يتجاهل مكالماتك من غير قصد. كمان تقدر تتحكم فى المعلومات اللى تحطها فى بروفايلك واللى هتظهر مع رقمك للناس اللى بتستخدم البرنامج..

 

Lindsey LaMont

Mar 17, 20153 min read

Features